Cartea Mea
Scris de stefania.sarina in data de August 18, 2024

Cititorii și Autorii Noi în lumina reflectoarelor

Când vine vorba de noutăți, comportamentul nostru e un amestec interesant de emoții și atitudini, de la curiozitate la scepticism, de la entuziasm la rezistență, și așa mai departe. 

Dar sunt oare aceste stări universale? Se aplică la orice fel de noutate cu care ne confruntăm? 

Nu aș paria pe asta.

Și să nu credeți că ordinea pe care am listat aceste stări reflectă vreo ierarhie logică.

Suntem diferiți, reacționăm diferit, nu există un șablon.

Am vrut să aflu ce cred oamenii despre scriitorii noi și creațiile lor, fie că sunt debutanți sau nu. Să publici prima carte nu te face un autor consacrat; tot un debutant ești, dar cu siguranță ești un autor cu ceva în mână, un prim succes.

Curioasă să înțeleg cum privesc cititorii noile voci literare, am pus la cale un sondaj. 

Ce îi face să cumpere și să citească o carte de la un autor la început de drum? 

Ce alte lucruri legate de cărți și citit le trezesc interesul?

Am adunat răspunsurile a 120 de respondenți, pe care îi presupun sinceri, pentru a înțelege care este postura lor față de noutăți. 

Chestionarul a inclus 10 întrebări cu variante multiple de răspuns. Am ales să abordez un ton relaxat și dezinvolt, pentru că nu aveam niciun motiv să fiu serioasă sau încordată. 

Am primit feedback mixt, unii spunând că e prea relaxat, alții că e prea serios sau că ar trebui schimbat cu totul.

Mulțumesc celor care m-au felicitat pentru originalitate și stilul jucăuș! 

Restul să mă scuze că am îndrăznit. 🙂  

Am decis să adun apoi toate răspunsurile într-un articol de blog, să împart generos cu toată lumea ce crede altă lume despre autorii noi.  

Ah, și despre procente... nu vă așteptați la o precizie matematică, pentru că am lăsat respondenții să aleagă mai multe răspunsuri. 

Nu am vrut să limitez libertatea nimănui, mai ales în literatură.

 Așadar, iată o analiză neconvențională. 

Cât de des citești cărți scrise de autori noi?

  • Frecvent: 50% dintre respondenți sunt atât de încântați de noile cărți încât par a fi într-o continuă căutare a „mărilor și oceanelor” literare. Curiozitatea le dictează programul de lectură.
  • Ocazional: 31% abordează cărțile noi doar atunci când sunt „obligați” de recomandări. În rest, probabil își petrec timpul evitând schimbările cu stoicismul unui monah.
  • Mai rar: 18% preferă clasicele, cu o afecțiune față de vechile scrieri ce păstrează un aer de „întoarcere la tradiție”, ca niște păstrători prudenți ai tradiției literare.
  • Niciodată: 1% sunt atât de nemulțumiți de noutăți, încât refuză să-și plece privirea de la cărțile cunoscute, probabil convinși că surprizele literare sunt doar o pierdere de timp. 🙁 

Ce te convinge să deschizi o carte de debut?

  • 53% dintre respondenți sunt influențați de recomandările prietenilor. Se pare că sfaturile celor din jur sunt o forță de neignorat în alegerile lor literare.
  • 43%  se lasă captivați de copertele și titlurile atrăgătoare, fiind atrași de designul care le captează atenția mai ceva ca soarele în dimineața de vară.
  • 36% consideră că prezența autorului pe social media este un semn pozitiv. Dacă autorul știe să posteze mesaje interesante, atunci e clar că are și talentul necesar pentru a scrie o carte captivantă.
  • 27% sunt motivați de dragostea lor pentru cărți, lăsându-se ghidați de pasiunea lor autentică pentru lectură.
  • 26% sunt influențați de recenziile strălucitoare, care pot transforma orice carte într-o atracție de neratat.
  • 11% sunt cuceriți de marketingul elegant, apreciind strategiile care reușesc să aducă un plus de atractivitate unei cărți.

Când explorezi prospăturile din lumea literară, ce gen îți face cu ochiul?

  • 50% dintre noi se afundă cu plăcere în beletristică și ficțiune, trăind pentru poveștile inventate care ne fac să uităm de cotidian. Și eu mă număr printre acești visători.
  • 44% aleg non-ficțiune, găsind adesea realitatea mai captivantă decât fantezia. Realitatea, așadar, își menține locul de onoare în preferințele noastre literare.
  • 33% se pierd în autobiografii, bucurându-se de invitațiile în viețile altora, unde curiozitatea și compasiunea își dau întâlnire.
  • 28% sunt romantici incurabili, căutând povești de dragoste care să le încălzească inimile. Din nou, mă declar vinovată de consumul acestor cărți. 
  • 27% se lasă seduși de mister și groază, fascinați de enigmele întunecate și de răsturnările de situație.
  • 22% sunt atrași de romane istorice, cu o dozare echilibrată de dramă din trecut, explorând secretele și intrigile vremurilor apuse.
  • 22% aleg „altceva”, un teritoriu neexplorat care pare să le ofere o libertate literară totală. Aceasta opțiune, deși omisă aici, reflectă diversitatea gusturilor și a preferințelor noastre.
  • 10% se aventurează în science fiction și fantezii cosmice, căutând universuri alternative și scenarii nebănuite.

Cum dai peste autori noi și cărțile lor?

  • 60% își găsesc cărțile pe rețelele sociale. Se pare că acolo e locul unde se petrec toate „mările și oceanele literare.” Acolo își fac de cap toate tendințele.
  • 48% le cumpără din librării, vrăjiți de mirosul acela „divin” de hârtie, ca niște victime ale nostalgiei.
  • 44% se bazează pe recomandările prietenilor și familiei. Ei știu întotdeauna ce-i mai bun pentru „fericirea noastră intelectuală”.
  • 41% caută recenzii și bloguri despre cărți. Se pare că unii încă mai cred că recenzia „super” a unui critic mai puțin capabil e cheia iluminării literare.
  • 16% cumpără de pe magazine onlineeMag, Elefant, Amazon și alte asemenea. Retailerii de pe internet au un talent aparte în a face orice să pară mai tentant decât e în realitate.
  • 5% frecventează cluburi de carte, unde se “prefac” că sunt niște mari intelectuali.

În ce format consumi experimentele literare?

  • 65% preferă coperta broșată, aceea moale care se îndoaie și se răsfoiește cu lâncezeală în timpul maratonului de citit. Ca un vechi prieten care suferă tăcut.
  • 44% merg pe coperta cartonată, aia serioasă și robustă, cu “greutate”.
  • 27% aleg eBook-ul, un simbol al responsabilității ecologice și al efortului de a salva lumea. Puțin cam hipsteristic, dar ne face să ne simțim bine.
  • 10% se lasă seduși de audiobooks, alegerea omului care nu poate sta locului, care se crede generos și atent la toate plăcerile vieții, simultan.

Cât de mult influențează coperta elegantă decizia ta de a cumpăra o carte?

  • 51% consideră că este destul de important, probabil pentru că nu sunt superficiali. E ceva de genul „Hai să vedem ce avem aici”.
  • 42% nu le pasă prea mult de asta. Ei bine, interiorul e cel care contează, așa că lăsați coperta deoparte.
  • 12% zic că e extrem de important, că sunt mari critici ai cărților după copertă. 
  • 3% nu-i interesează deloc. Poate că sunt ingineri care nu au niciun chef de estetică. 

Ai merge la o lansare de carte sau o sesiune de autografe pentru un autor nou?

  • 44% au zis că poate, dacă sunt cu cartea și, de ce nu, și cu ceva de mâncare.
  • 38% sunt absolut siguri că s-ar duce, căci vinul gratis e irezistibil și are cel mai bun terroir 🧐
  • 24% au zis că nu. Pentru aceștia, confortul canapelei și cumpărăturile online sunt tot ce le trebuie pentru o seară perfectă.

Urmărești vreun influencer sau recenzent de cărți care are o pasiune pentru cărțile de debut?

  • 74% - Ocazional și doar dacă sunt pe aceeași lungime de undă.
  • 25% - Deplină încredere în gusturile lor impecabile.
  • 3% - Da, se lasă influențați de influencerii isteți, citiți și literați.

Cât de probabil e să lași o recenzie pentru o carte de debut care te-a dat pe spate?

  • 38% - Destul de probabil, dar depinde de alinierea planetelor și dispoziția momentului. Nu vă faceți planuri prea mari.
  • 33% - Foarte probabil să împărtășească din înțelepciunea lor vastă. 
  • 17% - Nu sunt confortabili să-și sacrifice timpul și efortul, sunt prea ocupați cu cititul următoarei cărți. Pe aceștia, vă rog, să nu-i deranjăm cu nimic!
  • 16% - Deloc probabil. Preferă să își păstreze gândurile pentru sine. Așa că, păstrați distanța!

Ce te-ar încuraja să citești și mai multe cărți de autori noi?

  • 54% - Recomandările vin de la trib, bula, cercul ăla sacru de prieteni și alte persoane de încredere care știu ce vorbesc.
  • 39% - Vâlva, agitația, toată zarva aia mare în jurul cărții. Da, unii se dau în vânt după ce e popular, chiar dacă uneori e doar fum. 
  • 25% - Prețuri mici, oferte, chilipiruri. Cine nu iubește un deal bun, chiar și când vine vorba de cărți?
  • 22% - Șansa de a întâlni autorul. Pare că unele târguri de carte sau lansări încă au farmecul lor vechi.
  • 3% - Accesul facil la ratinguri și recenzii, acele opinii sincere scrise fără influențe.
  • 1% - Dacă scrisul e pe placul lor, dacă li se potrivește stilul, dacă nu-i prea greu, prea lung, prea profund, prea superficial...
  • Un alt 1% spune că o carte bună nu are nevoie de vâlvă și agitație. Așa o fi?

Simte-te liber să-mi arunci un comentariu dacă crezi că am omis ceva, am uitat, sau poate că nici nu mi-a trecut prin cap să includ în acest sondaj. 

Nu uita, nu există idei greșite!

Nu m-aș fi zbătut să fac toate astea, nici să întreb frenetic în stânga și-n dreapta cum văd oamenii noutățile, dacă nu m-aș fi găsit chiar eu în această oală fierbinte – autor nou, cu o carte pe cale să fie lansată. 

Eu și câțiva alți autori, cu aceleași dorințe și temeri, dar și cu curaj și îndrăzneală deopotrivă. 

Noi scriem cărți, până la urmă, nu remodelăm axele lumii după bunul nostru plac.

Cât despre tonul acestui articol, al întrebărilor și răspunsurilor – sper că nu am rănit pe nimeni cu îndrăzneala de a scrie cum am vrut eu pe blogul meu personal.

La urma urmei, totul în viață ar trebui luat cu un strop de sare.

Să vă fie acest mic studiu de folos!

Sarina

Articol scris de stefania.sarina
Eu sunt Ștefania. Și Sarina. De aici și numele blogului meu, Sarina.ro. Am 33 de ani de defecte asumate, cu pasiuni de oameni normali și scăpări emoționale ca alți oameni normali.

One comment on “Cititorii și Autorii Noi în lumina reflectoarelor”

  1. Este fascinant cum percepția noastră asupra autorilor noi și cărților de debut variază atât de mult de la o persoană la alta. Cât de mult credeți că influențează marketingul și prezența autorilor pe rețelele sociale în decizia de a citi o carte nouă? Și, în același timp, cât de mult ne lăsăm influențați de recomandările prietenilor și de recenziile online? Poate că aceste alegeri reflectă mai mult decât simple preferințe literare—ar putea ele să ne indice și felul în care ne raportăm la noutate și necunoscut în viața de zi cu zi?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Postările mele

bookcrossmenu
Shares
Share This

Distribuie acest articol

Distribuie acest articol prietenilor tai!